Derfor skal du trene balansen

Skrevet av
Vidar Skavland
Partner og produktutvikler i team Rampline

For den som aldri har sittet på en sykkel, kan det å sykle kanskje virke som en umulighet - nesten som magi. Men å sykle er jo noe som så å si alle er i stand til å lære, dersom man ikke har et funksjonshinder. Det merkelige er at vi, etter litt trening, noen fall og et par skrubbsår, sykler som den mest naturlige sak i verden. Fulle av nyvunnet selvtillit er vi helt ute av stand til å begripe hvorfor det skulle være så vanskelig.

Å utfordre seg til å balansere er en fantastisk god trening for hjernen.

Sett i ettertid kan vi også være glade for at vi måtte trene for å få det til, selv om det kostet noen skrubbsår. For det å utfordre seg til å balansere er en fantastisk god stimulanse for hjernen. Balansetrening gjør blant annet at vi konstant må bruke våre nevrologiske nettverk for å koordinere hode og kropp. Det stimulererer vår evne til huske, tenke og konsentrere oss.

Å kunne sykle fra A til B er flott. Men man skal heller ikke undervurdere balansetreningen som fører dit.

Dette er balansen

Det er det så kalt vestibulære systemet plassert i det indre øret, som har hovedansvaret for balanseevnen vår. Signalene herfra, sammen med signaler fra blant annet muskler, ledd og syn blir behandlet i en del av hjernen kalt cerebellum, nær ryggraden. Balansen er resultatet av en intens hjernevirksomhet, der mye informasjon fra ulike hold blir behandlet på kort tid. Det er altså derfor balansetrening er så god trim for hjernen.

Balansetrening er bra for alle, ikke minst for den med nedsatt funksjon.

Derfor bør alle drive med balansetrening

  • God balanse er en fordel i all sport og idrett
  • Styrker selvtillit og tryggheten på egne fysiske evner.
  • Rask fremgang gir god mestringsfølelse
  • Treningen styrker effektivt ulike støttemuskler. Gir god koppsholdning og forebygger en rekke skader og problemer med feks rygg og knær.
  • Det er god konsentrasjonstrening
  • Det stimulerer kognitiv utvikling, styrker hukommelse og romtenkning.
  • Balanseevnen svekkes hvis den ikke brukes jevnlig.

Balansen vår kan trenes opp til et forbløffende nivå, men det er verd å huske på at hvis man ikke stimulerer den fortløpende vil den svekkes med alderen. Uten trening vil man normalt for eksempel kunne stå på én fot langt kortere tid når man er 70 enn hva man kunne som 50-åring. Når man tenker på konsekvensene for eldre av å for eksempel skli på isen, sier det noe om hvor viktig det er å trene balansen hele livet.

Mange fordeler med god balanse

En lekker fotball- eller hockeyfinte krever balanse. Å bevege seg på en tennisbane krever balanse. God balanse er en stor fordel innen så å si all idrett og sport, og ikke minst gir det barn og ungdom selvtillit til å prøve seg på nye aktiviteter. Balansetrening er også viktig i skadeforebygging, som for eksempel for å unngå korsbåndskader hos håndballspillere

God balanse er en enorm fordel i mange idretter, deriblant hockey.

Balansetrening gir god kroppsholdning og forebygger rygg- og nakkeproblemer.

Men balansetrening er ikke bare for den som driver med idrett. Den styrker effektivt kroppens støttemuskler, som gir god kroppsholdning og forebygger rygg- og nakkeproblemer. For en skoleelev som ellers ikke er blant de mest fysisk aktive, kan balansetreningen bidra til å til at man enklere klarer å sitte opprett i skolebenken og konsentrere seg.

Fysisk aktivitet og kognitiv utvikling

Linken mellom fysisk aktivitet, motorisk utvikling og kognitiv utvikling er veldokumentert. Bevegelse er faktisk så viktig at det kan sies å være selve motoren for utviklingen av hjernen. Allerede i mors liv er sparking og refleksbevegelser det som får barnets uferdige hjerne til å begynne å utvikle seg. Dette fortsetter etter fødselen, der det første året går med til å lære å gå.

Dette forklarer hvordan barn som er fysisk aktive, og som utvikler sine fysiske og motoriske ferdigheter får en rekke positive kognitive effekter samtidig. Den motoriske og kognitive utviklingen skjer parallelt i hjernen hos barnet, men de positive effektene av fysisk aktivitet for vår mentale kapasitet er der gjennom hele livet.

Rendyrket balansetrening

Den som har prøvd seg på en balanseline med skjelvende bein vet at det er noe som krever full konsentrasjon. Det er god trening for konsentrasjonen, og evnen til å kunne fokusere er en ferdighet som et barn eller ungdom senere kan overføre til klasserommet. Krevende balanseaktiviteter gir også en intens stimulanse til hjernens motorikk- og balansesystemer, og man kan faktisk se fysiske forskjeller i hjernen hos personer som driver mye med balansetrening.

Forskning publisert i det vitenskapelige tidskriftet «Nature» har vist at rendyrket balansetrening har en klar effekt på vår kognitive evne. Studien viste at man etter 12 uker med ren balansetrening kunne måle tydelige forbedringer i både hukommelse og romtenkning.

Trening skal være gøy

Når vi vet at fysisk aktivitet og balansetrening har så mange positive effekter, hvordan får vi barn og ungdom til å gjøre det helt frivillig? Rampline har utviklet balanseparker med henblikk på at de skal være maksimalt innbydende for alle. Terskelen for å prøve seg på apparatene skal være lav, men det skal samtidig være så utfordrende at man ikke vokser ifra dem etter hvert som ferdighetene blir bedre. Vi ser at bruken av Ramplines balanseparker er høy. De blir samlingspunkt for brukere i alle aldre, uavhengig av ferdighets- og funksjonsnivå. Og de færreste gir seg med ett forsøk. Det er ikke uvanlig å se både barn og voksne som tydelig har bestemt seg for at dette skal de mestre!

Rampline utformer balanseparker for spennende og morsom balansetrening.

Se balanseparker fra Rampline